Opony bieżnikowane letnie i zimowe

Opony bieżnikowane letnie i zimowe

Jak każdy z nas wie na drodze panuje zasada ograniczonego zaufania. Dotoczy to zależności nie tylko kierowca – kierowca, ale także kierowca – pieszy. Nigdy nie wiadomo, co się może wydarzyć na jezdni. Ludzie bywają momentami nieobliczalni, dlatego powinniśmy się zabezpieczyć w każdy możliwy sposób. Jednym ze sposobów jest zmiana na opony zimowi i opony letnie. W przypadku, gdy na dworze robi się zimno a temperatura nocami gwałtownie spada, samochód jadąc po zimnej powierzchni może się ślizgać. Jest to bardzo niebezpieczne, ponieważ można spowodować wypadek. To nic, jeżeli ucierpi sam samochód, ale dramat zaczyna się, kiedy poszkodowany zostaje ktoś uczestniczący w wypadku na przykład pieszy przechodzący w danej chwili przez jezdnię, lub my sami. Dlatego warto jest zastosować opony zimowe. Sprawiają one, że samochód bardziej przylega do podłoża – drogi, po której się porusza a tym samym ma swoje wyważenie dzięki temu. Poza tym opony zimowe są zupełnie inaczej zbudowane niż opony letnie.

Opony zimowe mają nacięcia rozchodzące się na boki, co sprawia, że zostaje odprowadzona woda na zewnątrz spod kół. Efekt antypoślizgowy i przyczepny, ponieważ przykładowo błoto lub śnieg zagnieżdża się w nacięciach i opony stają się przyczepne do powierzchni. Ważną cechą jest też odpowiednia receptura bieżnika, która sprawia, że opony stają się odporne na niskie temperatury. Wiosną zakładamy w naszym autku opony letnie. Te mają także inne charakterystyczne rysy na powierzchniach, które także wypierają wodę spod kół, ale mają inną gładkość bieżnika. Powodem jest mniejsza nośność samochodu przez koła. Nie ma potrzeby dociskania maszyny do podłoża. Wiadomo,że proces zamiany jest z wszech miar korzystny. Daje kierowcy satysfakcję z dbania o swój samochód, ale także czujemy się przez to pewniej za kierownicą. Jest dużo mniejsze prawdopodobieństwo, że spowodujemy wypadek, albo ktoś ucierpi z naszej winy. Inwestycja w bezpieczeństwo zawsze ma sens. Jest jeszcze jedna opcja – opony wielosezonowe, ale jest to inwestycja niepewna i stosunkowo nieekonomiczna. Udowodniono, że opony powinny być odmienne od tych, którymi jeździmy zimą i inne od letnich.